مقالات

کابل USB

انواع کابل USB

از کابل USB در دستگاه هایی مانند لپ تاپ و تلفن های هوشمند و شارژ باتری ها استفاده می شود و کاربرد بسیار دارد.

وجه تسمیه

USB مخفف Universal Serial Bus یک رابط پلاگین و بازی است که ارتباط کامپیوتر با دستگاه های جانبی و سایر دستگاه ها را برقرار می کند. از صفحه کلید و موس تا پخش کننده موسیقی و درایو فلش طیف گسترده ای از دستگاه های متصل به USB را تشکیل می دهند.

انواع کابل USB

ـ Type A: یک استاندارد برای کابل هاست. اکثر لپ تاپها و کامپیوترها دارای پورت USB A هستند. این نوع از کابل بیشتر برای لوازم جانبی مثل موس و کیبورد استفاده می شود.

همچنین این نوع کابل USB در تلویزیون ها، کنسول های بازی و دیده می شود. این نوع کابل یکطرفه و تنها در یک مسیر است (یعنی برای اتصال فقط از یک طرفش وصل می شود).

ـ Type B: این کابل USB ابعاد و طرح مربعی شکل دارد و بیشتر برای پرینترها و دستگاه هایی که در خود جریان یا قدرتی دارند و قرار است جریان برق بیشتری (نسبت به موس و کیبورد) از کامپیوتر بگیرد استفاده می شود.

گرچه امروزه تقریبا منسوخ شده اند و دستگاه هایی که از این نوع کابل ها استفاده می کردندt اکنون از کابل های کوچکتر بهره می گیرند.

ـ Type C: جدیدترین نوع و استاندارد در میان کابل USB است که دو طرفه ساخته شده و می توانیم با خیال راحت از آنها استفاده کنیم. این نوع کابل با سرعت و قدرت بیشتر اطلاعات و داده ها را بین دستگاه ها جابه جا می کند.

این نوع کابل USB بیشتر در گوشی های هوشمند و لپ تاپ های جدید دیده می شوند که شامل گوشی های Pixel ، مک بوک، کنترلر Nintendo Switch Pro می شود.

ـ Mini USB: یک استاندارد کانکتور و متصل کننده کوچک برای گوشی های هوشمند قبل از micro USB بود و امروزه تقریبا استفاده ای ندارند. ممکن است این نوع USB در بعضی MP3 پلیرها، دوربین های حرفه ای و کنترلر پلی استیشن 3 مشاهده کنید.

این کابل ها برای گوشی های موبایل ساخته شدند و سایزشان کوچک تر از USB است ولی کم کم جای خودشان را به micro USB دادند و خود از رده خارج شدند.

Micro USB: یک استاندارد محبوب در گوشی های هوشمند و دستگاه های قابل حمل مانند هارد اکسترنال استفاده می شود.

اندازه این USB از نوع mini آن هم کوچک تر است و در بعضی گوشی ها، کنترلرهای بازی و تبلت ها دیده می شوند.

در واقع می توان بیان کرد که این  USB در اکثر تبلت ها و موبایل ها به جز اپل دیده می شود.

ـ Lightning : این کابل ها استانداردی برای شرکت اپل در نظر گرفته شده اند. این کابل در گوشی های آیفون، آیپد و ایرپادها استفاده می شود به خصوص از سال 2012 به بعد. سایز این کابلها هم اندازه USB C است.

دستگاه های قدیم تر اپل استاندارد دیگری داشتند که تعداد زیادی نزدیک به 30 پین داشت و هم بزرگ بود.

بیشترین USB که ما استفاده می کنیم USB C ، micro USB و Lightning هستند.

برای آگاهی بیشتر مطالعه این مقاله آشنایی با رینگ لایت پیشنهاد می شود.

کابل یو اس بی

سرعت کابل USB

3 استاندارد اصلی برای سرعت کابل USB شامل:

ـ USB 1.0: قدیمی ترین نسخه از پورت موردنظر است. USB 1.0 از سرعت 12 مگابیت بر ثانیه پشتیبانی میکند.

ـ USB 2.0: به نام USB پرسرعت هم شناخته می شود. این نوع قادر به پشتیبانی انتقال داده تا 480 مگابیت یا 60 مگابایت بر ثانیه است.

ـ USB 3.0 : فیش مادگی و نری USB 3.0 که به نام USB ابرشتاب شناخته می شود که نسبت به نسخه قبلی در زمینه سرعت، عملکرد، مدیریت انرژی و پهنای باند پیشرفت قابل توجهی داشته است. در این نسخه دو مسیر داده ای یک طرفه برای دریافت و ارسال داده به صورت همزمان وجود دارد و انتقال داده تا 5 گیگابیت یا 640 مگابایت را پشتیبانی می کند.

ـ USB 3.1 : این نوع که به آن ابرشتاب افزوده (سوپرسرعت پلاس) می گویند، آخرین نسخه از این پروتکل است که قادر به انتقال داده تا 10 گیگابیت است.

خرید ساعت هوشمند اپل واچ سری 6 پیشنهاد می شود.

انواع کابل USB از نظر طول و نوع

کابل های USB طول های متنوعی دارند از 91 سانت (3 فوت) تا 487 سانت (16 فوت). طول حداکثر یک USB پنج متر برای دستگاههای پرسرعت و 3 متر برای دستگاه های کم سرعت است. برای دستگاه های پرشتاب نباید طول USB بیشتر از 3 متر باشد و در دستگاه های معمولی بیشتر از 5 متر نباشد. علت این حساسیت این است که در کابل های طولانی تر سرعت انتقال داده کمتر شده و ریسک از دست دادن داده ها بیشتر است.

با استفاده از کابل افزایش طول USB که در یک سر دارای کانکتور مادگی USB A  و سر دیگر دارای کانکتور نری USB A است و با هاب USB می توان دو کابل را به خوبی به هم وصل کرد و فاصله بین دستگاه ها را افزایش داد. 

برای آگاهی بیشتر مطالعه این مقاله ممنوعیت واردات گوشی آیفون پیشنهاد می شود.

انواع کابل

دستگاه هایی که در آن از USB استفاده شده:

تلفن هوشمند، وب کم و تبلت: این دستگاهها نیز برای جابجایی داده و فایل و اطلاعات و همچنین برای شارژ شدن از این درگاه که از نوع micro USB یا Type C است استفاده می کنند.

اسکنرها و پرینترها: در این دستگاهها از کابل Type B برای انتقال داده ها استفاده می شود.

کیبورد و ماوس: صفحه کلیدها برای وصل شدن به رایانه، لپ تاپ و دستگاههای نظامی و آزمایشگاهی از USB بهره می برند و ماوس ها به جای فیش قدیمی تر PS2 با این درگاه به رایانه ها متصل می شوند.

دوربین های دیجیتال: از USB برای شارژ باتری و انتقال فایلهای تصویری و داده ها استفاده می شود.

دسته بازی یا اهرمک (Joysticks) : دسته بازی در انواع و کاربردهای مختلف با این درگاه به رایانه و دستگاههای گوناگون وصل می شوند.

میکروفون: امروزه به جای جک نری و اتصال به فیش مادگی در میکروفون ها از درگاه USB استفاده می شود. مثلا در کارت صدای اکسترنال ارتباط با پورت USB انجام می شود.

تلفن های ویدیویی (Video phones)

آیپاد و mp3 پلیرهای دیگر: دستگاههای پخش کننده موسیقی مانند اسپیکر، ضبط، سینمای خانگی، آمپلی فایر و … دارای ورودی صدای USB هستند.

فلش مموری و درایوهای خارجی: یک نوع حافظه هستند که ورودی و خروجی آنها بصورت یک فیش نری USB A در نظر گرفته شده است. هارد اکسترنال ها هم از این طریق ارتباط خود را برقرار میکنند.

ابزارک ها: دانگل بلوتوث AUX، دانگل بلوتوث USB که ضبط های فلش خور را بلوتوث دار می کند یا فرستنده صدای بلوتوث تلویزیون به هدفون برای تامین برق خود از این درگاه استفاده می کنند.

خرید ساعت هوشمند اپل سری 3 پیشنهاد می شود.

خرید و فروش انواع گوشی از برندهای معروف 

گوشی بازار یک فروشگاه اپل و مرکز تعمیرات گوشی های اپل است که به تعمیرات تخصصی تمام مدل های گوشی آیفون می‌پردازد. گوشی بازار با داشتن افراد متخصص و استفاده از قطعات اورجینال، در تلاش است بهترین خدمات را به مشتریان خود ارائه دهد. اگر گوشی آیفون شما دچار آسیب شده است و نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات دارد، می توانید از کیفیت بالای خدمات گوشی بازار استفاده کنید.

برای خرید انواع گوشی و لوازم جانبی آن نیز می توانید با کارشناسان بخش فروش گوشی بازار تماس بگیرید و در مورد قیمت با آنها مشورت کنید و با استفاده از راهنمایی کادر مجرب بهترین لوازم جانبی گوشی هوشمند را برای خود انتخاب کنید.

برای ثبت سفارش می توانید هم اکنون با گوشی بازار تماس بگیرید.

admin

admin

مقالات پیشنهادی :

محصولات پیشنهادی :

دیدگاهی در مورد “انواع کابل USB

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

On Key

Related Posts

نگهدارنده موبایل

نگهدارنده موبایل

در عصر کنونی عکاسی با تلفن‌های هوشمند پیشرفت چشمگیری داشته است. تمام گوشی‌‎های جدید با داشتن دوربین با کیفیت به

سبد خرید
ورود

هنوز حساب کاربری ندارید؟